Hver mandag henter vi fram en europeisk kunstskatt fra historiens mørke havdyp. Her er Ukens Kunstperle #8!

Sittende i en bil på vei over et ørkenlandskap, kom vi inn på plastisk kirurgi. Guiden ble ivirg etter å vite hvilket ansikt vi ville skiftet til, dersom vi var nødt til å endre utseende. Det ble stille da jeg svarte Cleopatra. Samtidig spurte jeg meg selv om hvordan jeg kan være så sikker på hvordan hun så ut.

Tilbake på hotellet den kvelden søkte jeg på Cleopatra på Google, og fant ut at William Wetmore Story, mannen bak flere kjente amerikanske skulpturer, deriblandt Chief Justice John Marshall, faktisk er aller mest kjent for sin marmorskulptur av Den Siste Faraoen.

William Wetmore Story, Cleopatra, 1858

William Wetmore Story reiste fra sitt hjemland USA, til Roma, i voksen alder, for å lære skulpturfaget. Cleopatra er nå en del av samlingen på The Metropolitan Museum of Art.

Det var i tiden å portrettere historiske figurer i avgjørende øyeblikk. I dette tilfellet er Cleopatra i tenkende positur. Hun lar avgjørelsen om å la seg forgifte av en fysisk slange, synke inn som en mental slangegift. Øyeblikkets tema er symbolisert ved slangearmbåndet rundt venstre arm.

Ifølge museets nettside fulgte Story de arkeologiske funnene om Cleopatra nøye for å oppnå historisk realisme. Men utifra det jeg har sett av portretter av Cleo fra hennnes egen tid, er ikke ansiktene alltid like, og ikke alltid så pene som denne. Skulle jeg endret ansiktet mitt til en av de mange gjengivelsene av denne historiske skikkelsen, måtte det blitt etter denne versjonen.

Det er et pyramidegravdyp av alvor over ansiktet hennes. Hun har bestemt seg, men det gjør ikke saken noe enklere. Kanskje kontemplerer hun i tillegg over at med henne dør også Egypt.

ektenyheter