Nedgang i annonseinntekter og færre abonnement gjør at Aftenposten må kutte kraftig det neste året.

40 redaksjonelle årsverk skal bort i Aftenposten. De tilsatte ble orientert om kuttplanene på et allmøte i dag, skriver avisa.

Aftenposten mistet bare i fjor 133 millionar kroner i driftsinntekter. Det er særlig annonseinntektene som har sviktet.

– Annonsering på papir går dramatisk ned, både når det gjelder priser og tallet på annonsører, sier sjefredaktør Espen Egil Hansen.

Samtidig har avisen over lang tid mistet mange abonnement på papir. Da er det en mager trøst at tallet på digitale abonnementer har tatt seg kraftig opp.

– Vi skulle ha feiret den store økningen av digitale abonnementer, men de er på langt nær mange nok til å veie opp for de tapene vi har på papir, sier Hansen.

Aftenposten har i dag 200 redaksjonelle medarbeidare. Avgangene skal i første omgang skje gjennom tilbud om førtidspensjonering og frivillige sluttpakker. Dersom dei ikke kommer i mål med dette, vil avisa gjennomføre en nedbemanning.

Klubbleder i redaksjonsklubben til Aftenposten, Frank Lynum, sier kuttene er dramatiske og overraskande høye.

– Dette er en trist dag for Aftenposten. Det er mange som er urolige for fremtiden. Vi visste at vi skulle bli færre, men ikkje hvor mange færre. Et kutt på 40 årsverk er et dramatisk høyt tall.

Les mer hos NRK

ektenyheter