Jeanette Constanse Solholm (41) har regnet på at hun like godt kan jobbe deltid fremfor hundre prosent når hun må kjøre gjennom bomringen to ganger daglig i rushtiden med dieselbilen.

Da trenger hun nemlig ikke å ha sønnen Maximillian (7) i Aktivitetsskolen (AKS ble tidligere kalt SFO), noe som koster litt under 3000 kroner i måneden.

For når rushtidsavgiften slår inn 1. mars neste år, må Solholm ut med 11 960 kroner mer i året – eller rundt en tusenlapp i måneden sammenlignet hva hun betaler i bompasseringer i dag. Enda hun ikke er innom Oslo sentrum.

– Jeg har ikke en sjanse i havet til å klare det uten å kjøre bil. Jeg skulle gjerne tatt offentlig transport hvis det hadde vært mulig, sier Solholm som bruker 10–12 minutter i bilen til jobben om morgenen.

Skal hun reise kollektivt, tar det ifølge reiseplanleggere rundt 35 minutter hvis alt klaffer.

– Men jeg har prøvd det, og da tok det 45 minutter fra jeg sto på trikkeholdeplassen til jeg gikk inn døren på jobben, sier Solholm.

 

GRAFIKK: TOM BYERMOEN
26 680 kroner i året

Skal hun reise kollektivt, hun innom Oslo sentrum. Da rekker hun ikke å være på jobben til klokken 08.00. Dermed har hun ikke noe alternativ til å kjøre bil, som i hennes tilfelle er en 2011 modell BMW som hun har fått av sine foreldre. Og ja, den går på diesel. Dermed blir det full rushtidsavgift på 58 kr. per passering.

På vei hjem må hun gjennom bomringen igjen. Også da i rushtiden for å rekke å hente syvåringen før AKS stenger.

ektenyheter