Foto: Sergey Kustov / Wikipedia

I dag forsvarer hun flyseteavgiften. Ryanair er uenig

Finansministeren og Ap-leder Jonas Gahr Støre barket sammen om Rygge flyplass og Ryanair under Stortingets spontanspørretime onsdag.

Tirsdag kveld kom nyheten om at styret på Rygge sivile lufthavn trolig legges ned fra 1. november, noe som gjør at rundt 1.000 ansatte vil miste jobben. Styret legger skylden på regjeringens flypassasjeravgift

I spørretimen anklaget Støre regjeringen for dårlig politisk håndverk og for å innføre en avgift med en tvilsom klimaeffekt.

Siv Jensen sier hun er overrasket over Aps plutselige omsorg for Ryanair og peker på at flere Ap-politikere tidligere har tatt til orde for å boikotte selskapet. Hun er også tydelig på at hun ikke tror det er passasjeravgiften som er grunnen til at flyplassen nå må legge ned. Og i dette tilfellet deler både Siv og Erna mening med MDGs Rasmus Hansson. Det burde få alarmklokkene til å ringe.

Men en artikkel om Ryanair i Aftenposten sier noe annet:

Dette er et møte som dreier seg om et utgift på fem-seks millioner euro (47-57 millioner kroner) året for oss.

Hvis Norge innfører flyavgiften neste år, legger vi ned basen på Rygge. Der har vi i dag fire fly. Dette er ingen trussel, vi kan ikke forsvare å bruke millioner av kroner i nye avgifter til den norske stat.

Ryanair-toppen er klar på at det ikke er mulig å skyve den nye avgiften over på kundene:

Nei, det er ikke mulig. Denne avgiften må vi som selskap bake inn i våre øvrige kostander. Det vil med dagens trafikk utgjøre mellom fem og seks millioner euro. Vi har mange flyplasser rundt om i Europa som gjerne vil ha flyene våre, og som ikke belaster oss med nye avgifter som i Norge. Så da gir dette oss dessverre ikke noe valg

Med andre ord: Om Ryanair kan tjene mer penger ved å flytte flyene sine til andre flyplasser rundt i Europa, beholde samme selskaps-profil og slippe utgiften på fem-seks millioner euro, er det logisk at de heller velger å gjøre det.

Flyseteavgiften er resultatet av de «blåblåes» (noter gåseøynene) hestehandel med Venstre, som også kaller seg for «liberalister».

Høyre har snudd i avgiftssaker før. Før de kom i regjering sist gang var de mot dobbeltbeskatning, for å så innføre den så fort de kom i regjering. Høyre har også vært i mot flyseteavgiften tidligere, men ser nå ut til å forsvare den, og mener Ryanair bruker den som vikarierende argument for å komme seg ut av Rygge.

844

Les mer i Nettavisen.

ektenyheter