Foto: NAF

Det får følger for mange bileiere.

I 2017 kan du ikke lenger høre på riksdekkende radio på den vanlige FM-radioen din. Da begynner nemlig overgangen til DAB-nettet.

Det får store konsekvenser for mange bileiere. I Norge ruller det nemlig rundt svært mange biler som da plutselig ikke får tatt inn radio lenger.

De siste årene har det imidlertid kommet en rekke adaptere, noen enkle og andre mer sofistikerte, som sørger for at du får DAB-signalene inn i bilen, selv uten DAB-radio. Flere av er priset slik at du ikke nødvendigvis må punge ut tusenvis av kroner.

Nå har NAF tatt en test av seks av disse, for å se hvordan de fungerer i praksis.

Ny antenne nødvendig

Hovedproblemet med omleggingen er at den tradisjonelle FM-antenna ikke kan ta inn digitale DAB-signaler. Derfor er det anslått at rundt to millioner biler på norske veier må få på plass en adapterløsning, som inkluderer egen DAB-antenne, når FM takker for seg.

– Det er det som før het DAB+ som blir gjeldende fra neste år. Så alle som har «gammel-DAB» i bilen må også ha ny antenne og adapter-løsning, sier rådgiver i NAF, Andreas Handeland.

Befolkningsdekning

I testen har de valgt ut seks ulike adaptere til biler som ikke har noen form for DAB-antenner. Disse fungerer slik at adapteret mottar DAB-signaler fra senderne, konverter til analoge signaler, og sender dette til bilen over FM, AUX eller blåtann.

Det opereres med såkalt befolkningsdekning, når det kommer til hvor du får inn DAB-radiokanalene. Det vil si at de stedene med høy befolkningsdekning, er det god dekning.

Der det ikke er dekning får du ikke noen skurring, det blir bare helt stille. DAB-dekningen er enten 100 prosent, eller helt fraværende.

For at du skal få best mulig dekning med adapterne, er NAFs erfaring at du må være nøye med monteringen. Hvis ikke vil kvaliteten på signalene reduseres betraktelig.

Les mer i ABC Nyheter.

ektenyheter