Rogaland fylkeskommune​ planlegger å bruke en milliard kroner på å sette opp infrastruktur for elektrisk trolleybuss. På verdensbasis har disse hovedsakelig blitt brukt i gamle Sovjet-land [1], her i Norge kun som et kostnadssluk i Bergen [2], og nå skal rogalendingene bygge verdens lengste bussfelt av denne typen [3]. Byråkratene i fylkeskommunen sier at de ikke kan se noen teknologiske utfordringer i det hele tatt.

Det er forståelig at det er spennende for politikerne å bruke penger på noe uvanlig. Men hva er oddsen for at fylkeskommunen kan gjennomføre dette uten at pengene fosser ut, når helt vanlige veiprosjekter i snitt blir mer en dobbelt så dyre som planlagt? [4]

1: https://en.wikipedia.org/wiki/Trolleybus_usage_by_country
2: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Bruker-millioner-pa-a-redde-trolleybussen-3307702.html
3: http://www.tu.no/samferdsel/2015/10/19/na-kommer-trolleybussene-tilbake-50-ar-etter-at-de-fleste-rutene-ble-lagt-ned
4: http://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/Nasjonalt/rr

ektenyheter