– Utrolig flaut, sier han om råkjøringen. Nordfjordingen var nemlig sendt til Bergen for å lære oss hvordan vi kan få det tryggere i trafikken.

– Jeg kjørte helt fint, jeg. Jeg visste ikke noen ting. Bilturen gikk fra Leikanger over Vikafjellet til Bergen. Jeg skulle på etablering av et trafikktrygghetsutvalg i Hordaland. De hadde en prosess gående i fylkeskommunen, der de vurderte om de skulle etable et slikt utvalg. Vi i Sogn og Fjordane ble invitert fordi vi har hatt det i mange år. Lederen her hos oss kunne ikke reise, og spurte meg. Jeg er nestleder og var også gruppeleder for Arbeiderpartiet i fylkestinget her hos oss, forteller Nils P. Støyva til Bergens Tidende.

Har valgt å stå frem

I dag står politikeren fra Stryn frem med historien i papirutgaven til lokalavisen Firda.

– Jeg kjørte nedover, kom til by’n og var på Hotell Terminus og hadde store diskusjoner med lederen av samferdselsutvalget. Alt gikk bra. Så dro jeg hjem igjen. 14 dager etter var jeg på seminar på Stortinget. Da ringte telefonen flere ganger. Til slutt måtte jeg ringe tilbake, sier Støyva, som gjerne forteller om sitt livs største tabbe til Bergens Tidendes lesere også.

«Dette er lensmannen på Voss. Du kjører fort, herr Støva,» lød beskjeden i andre enden av telefonen.

– Så kom han med alle fakta til meg. Vi snakket litt frem og tilbake, og jeg spurte om det virkelig kunne stemme. Men til slutt var det bare å innrømme sine feil, sier Støyva til Bergens Tidende.

Hadde bevis fra Dale

Lensmannen på Voss hadde nemlig bevis for at han hadde kjørt forbi fotoboksen var Camillas Kro på Dale i 95 kilometer i timen. Det er 60-sone på stedet.

– Jeg kom gjennom tunnelen fra Dale sentrum og var ikke oppmerksom på skiltet. Bildet og dokumentasjonen var der. Lensmannen sa jeg kom til å få et lite hyggelig brev om noen uker, og det gjorde jeg. Jeg fikk valget mellom å innrømme mine feil eller gå rettens vei. Jeg hadde ingen verdens ting å forsvare meg med, så 16. desember postla jeg brevet der jeg godtok boten og mistet førerkortet mitt i ni måneder, sier Støyva.

Deretter startet det lokalpolitikeren omtaler som en «spesiell tid».

– Jeg var fylkespolitiker for det største partiet og måtte reise mye rundt. Det ble veldig utfordrende, men jeg bestemte meg for ikke å klage og ikke å syte. I stedet tilpasset jeg meg bussrutene som er her, og jeg må si at det verste er all ventingen og alle samband som ikke korresponderer.

– Så politikeren lærte kanskje ett og annet om kollektivtransport?

– Ja, det kan du si. Det jeg lærte er at det er bra kollektivtransport hvis du skal for eksempel til Bergen eller Oslo, men skal du ut av de tradisjonelle trafikkårene, er det nesten umulig, sier Støyva.

Har fått en skikkelig lærepenge

Nå er det ett år siden han fikk tilbake sertifikatet.

– Du har kanskje ikke så dårlig tid i trafikken lenger?

– Nei, men jeg hadde ikke dårlig tid da jeg var på vei til Bergen heller.

– Kjører du alltid så fort da?

– Nei, det gjør jeg ikke. Andre må bedømme dette, men jeg er ingen råkjører. Jeg prøver å holde fartsgrensen og ha fokus på veien. Jeg er egentlig en stødig sjåfør som kjører over 30.000 kilometer i året. Jeg har heller ikke vært borti så mye.

Han ser det paradoksale i at han var på vei til en konferanse om trafikktrygghet da han ble tatt. At han som skulle til Bergen og lære politikerne her om sikkerhet på veiene mistet lappen på veien, karakteriserer han som «flaut».

– Skikkelig flaut, gjentar Støva.

– En lærepenge for livet

Nylig hadde de avslutning for fylkestinget i Sogn og Fjordane. Det var der han valgte å stå frem med den pinlige historien.

– De skulle ha underholdning og jeg ble oppfordret til å holde et kåseri. Jeg snakket om trafikkruter og om råkjøring. Alle fikk historien akkurat som den var, med masse eksempler på utfordringer jeg støtte på.

– Men er dette egentlig underholdning?

– Nei, det er flaut. Jeg har valgt å ironisere over det og fortelle i litt morsom stil, men jeg vil understreke at dette er veldig alvorlig. Denne typen fart skal man ikke spøke med. Jeg har fått en lærepenge for livet, sier Støyva til Bergens Tidende.

Kilde: Bergens Tidende.

Kjære leser! Før du kommenterer må du lese våre regler
Gjentatte brudd på reglene vil føre til permanent utestengelse. Vi håper dere respekterer dette.
Kos dere med debatten! :)

ektenyheter