Nettstedet forskning.no har lenge vært kjent for sin klimatiske slagside og en til tider trykkende politisk korrekthet og vi lenker i dag som fredagsunderholdning til et av de mange lavmålene derfra, en kronikk som forfekter det syn at når det store flertallet av fagpersoner er enige i at menneskeskapte klimaendringer er reelle, bør det også reflekteres i media. Hverken Aristoteles eller Popper later lengre til å være en del av den intellektuelle ballast man tilegner seg ved dagens universiteter, men her gnir man seg ubevisst i øyene og tenker «hvordan er det mulig?»

Når sluddernivået stiger mot det uendelige
da er det vanskelig å finne et sted å starte, men den iherdige og kunnskapsrike kommentator Steinar Jacobsen starter i kommentarfeltet med observasjoner som viser at sannheten i naturvitenskapen ofte ikke kommer fra flertallet men nye oppdagelser som etterhvert tvinger frem et paradigmeskifte:

Det heliosentriske verdensbildet (Kopernikus/Galilei)

Utviklingslæren til Darwin ga oss den moderne evolusjonsteorien

Ignáz Fülöp Semmelweis, som fant ut at man ville minke dødeligheten ved sykehusene om legene desinfiserte hendene mellom operasjonene

Relativitetsteorien til Einstein

Kvanteteorien til Planck

Alfred Wegeners teorier om jetstrømmer og kontinentaldrift

Bakterien oppdaget av Barry Marshall og Robin Warren som forårsaket magesår. Etter mange års latterliggjøring kom det i 2005 en Nobelpris i medisin.

Daniel Shechtmans Nobelpris i kjemi i 2011 for oppdagelsen av kvasikrystaller, en kjemisk struktur som tidligere ble ansett som umulig.

Hvem får Nobelprisen for den endelige falsifikasjon av drivhusdogmet?

For doktorgradsstipendiat Dyrrdal later drivhusdogmet for CO2 til å være en like sentral religiøs ledetråd som Dharma har vært for forhenværende leder av Klimapanelet, den noe klåfingrede jernbaneingeniør Rajendra Pachauri som nå raskt retusjeres vekk fra sin fremtredende posisjon i nyere ortodoks klimahistorie.

Les hele kommentaren på Klimarealistenes nettside.

ektenyheter

1 kommentar

  1. Sannheter er at de fleste med doktorgrad og såkalte «fagpersoner» med lang utdannelse egentlig er ganske dumme, selv om dette ikke alltid er deres egen feil.
    Det er hovedsaklig to grunner til dette, og den første er at de ofte blir så opphengt i sitte eget felt at de blir ute av stand til å se helheten, at alt virker sammen.

    Den andre er at utdanningssystemet i dag gir et feil utgangspunkt.

    Det meste av utdannelse i dag er gitt for å støtte den gjeldende politiske agenda,og slik har det væært i flere tiår.
    Dette har ført til at det meste av det vi alle lærer i det statlige utdanningssystemet er feil. Og starter man med feil utgangspunkt så blir alt feil, uansett hvor flink og intelligent man er.